Argus-a Vol. IX Edición N° 33 / Septiembre 2019 / ISSN 1853-9904 / Index: MLA y Latindex / Bs. As.- Argentina
Conflicting Displacements: Mobilities and Border Crossing in Recent Fiction
Nadia Der-Ohannesian / CONICET - Universidad Nacional de Córdoba / Argentina
Vol. VI Edición N° 24

 

The works explored here, Jamaica Kincaid's novel Lucy (2002) and the stories “The Book of Miracles” and “Night Talkers” from Edwidge Danticat's The Dew Breaker (2005) reflect a search for alternative spaces from which to narrate the specificity of feminine experience of displacement and border inhabiting. In the works object of analysis I consider two phenomena that influence each other: mobility and the configuration of borders. On the one hand I contend that mobility entails relations of power and political disputes, and produces discourses that determine meanings. These power relations and meaning determine and are determined by gender, especially in the pair mobility (coded masculine), stasis (coded feminine). On the other hand, as a consequence of mobility, borders, as cultural constructs, are necessarily crossed, resisted and redrawn, producing changes and instability in world and identity perceptions.

Resumen

Los trabajos aquí analizados, la novela Lucy (2002) de Jamaica Kincaid y los relatos  “The Book of Miracles” y “Night Talkers” tomados de The Dew Breaker (2005) de Edwidge Danticat, presentan la búsqueda de espacios alternativos desde los cuales narrara la especificidad de la experiencia femenina del desplazamiento y la frontera. En estos textos, considero dos fenómenos que se influencian mutuamente: la movilidad y la configuación de fronteras. Por un lado, sostengo que la movilidad implica relaciones de poder y disputas políticas, y produce discursos y conceptualizaciones del mundo. Estas relaciones de poder están marcadas por el género, especialmente en el par movilidad (término codificado como masculino) – estaticidad (término codificado como femenino). Por el otro lado, como consecuencia de la movilidad, las fronteras, por ser constructos culturales, son necesariamente cruzadas, resistidas y redibujadas, lo cual produce cambios e inestabilidad en las percepciones del mundo y la identidad. 

 

 

  • Compartir: